Jump to content

První topic ohledně 3D tisku. aka Ukázka tvorby na čem dělám


Hip

Recommended Posts

  • Globální moderátor

jujky! :D Hele aktuálně Ender 3. Nyní jsem zjistil, že tisknu s 0.4 nastavením a používal jsem 0.3 trysku. To mě přivádí na dotaz, proč mi to teď netiskne dobře? Pro příklad přikládám dva zrcadlově stejné objekty. Ten dobrý tištěný .3 a špatný .4. U obojího nastaveno na .4 každopádně v průběhu toho došlo k problému původní trysky a musel jsem ji vyměnit. Nevíte někdo čím to je? Dělají se tam černé přepaly, jak kdyby v jednu chvíli to vytrysklo ho*na a já nevím čím to je. A ještě se občas tiskne mimo 

 

No description available.

No description available.

No description available.

Link to comment
Share on other sites

Ty nápeky na mně působí, jako kdybys měl zanesenou trysku, zasekávalo se ti to v ní a pak místy připékalo.
Ohledně nastavení té šířky tisku. Jde o to, že tam je rozdíl, jestli nastavuješ průměr trysky, a nebo minimální průměr stěny. Tzn. v některých případech se dá z jistých důvodů 0.4 tryskou na jeden průjezd tisknout klidně 0.6-0.7 stěna. Jde o to že tiskárna dokáže nastavení přizpůsobit tomu, jak moc chceš aby se ti to pod tryskou "rozpliznulo". Tisknu takhle třeba věci, co mají být "vodotěsné". tím jak se to "rozplizne" se to lépe zapeče apod. Zkontroluj tedy, jestli sis v sliceru nastavil správný parametr ;)

Link to comment
Share on other sites

  • Globální moderátor

Hele asi jsi měl pravdu. Předtím tam byl problém, že mi to v průběhu asi 12 hodinového tisku přestalo tisknout, respektive se to nějak zaseklo v před tryskou. Sice jsem to předtím rozebral a našel příčinu, ale asi jsem to špatně pročistil. Těch cca 6 hodin tam byl filament na 220 stupňů a asi tam byl zbytek ještě zapečenej :D Takže top, díky!

Link to comment
Share on other sites

Jo, jak to zůstane takhle viset v té trysce, tak tam zůstane bordel a pak to dělá různé divné věci, když to tam neproudí jak má. Vždycky když se něco takového povede, tak je dobré to alespoň pořádně pošťourat tím drátem co k tomu dávají, abys uvolnil ty nečistoty co tam zůstanou.

Ještě by mně zajímalo, v tom příspěvku, kde ukazuješ ty připáleniny, konkrétně druhá fotka. Která to je část modelu? Je to první vrstva, tedy dno, nebo jsi uprostřed modelu zastavil tisk a je to "vnitřek" ?

Link to comment
Share on other sites

  • Globální moderátor

Zastavil jsem tisk, je to výplň 100%. Každopádně stejně to není perfektní. Když se zpětně koukám na předchozí tisky, tak vlastně nic není perfektní, ale teď je to špatný. Standardně mi to dělá 2 rovné linky vedle sebe jako stěnu a pak výplň. Problém co už byl co jsem si teď všiml, tak tyhle dve linky jak jsou vedle sebe, tak ani jedna na sebe není přilepená a odstávají. Já si myslel, že to takhle asi je běžný, když jsi řekl, že jsi schopen tisknout i vodotěsně, tak to rozhodně dobře není. A problém co je teď, tak ačkoliv mi nevznikají ty černý boule, tak po vyčištění vznikají boule barvy filamentu. Chvíli jsem to pozorovalo a pravděpodobně se to děje tak, že na trysku se přilepí někde nějaká vlásečnice, která se potupně nabaluje a o trysku se taví do sebe a pak se někde uvolní. Je to velkem problém, protože je přes půl centimetru vysoká a samozřejmě zatuhne na aktuální Z level. 

Do teď jsem tisknul s 0.3mm tryskou a bylo nastaveno 0.4mm tryska a další nastavení viz screen. S tímhle stejným nastavením a původní tryskou mi to dělá problémy. Co jsem vypozoroval, tak pokud pustím extruder naprázdno, tak jak se vypouští filament z trysky, tak nejde rovně dolů, ale zahejbá se do strany, což předtím nedělalo. 

Další zajímavostí je to, že jsem zkusil kalibrovat extruder dle videa: https://www.youtube.com/watch?v=6PL_rSPZ3M8 Prakticky jsem tam měl před a po stejný čísla jako na videu s odchylkou asi jedný jednotky. Po nastavení extruderu aby dával více filamentu (z původních cca 95 na cca 135), tak jsem si jen zkusil vytisknout kalibraci (jednovrstvá deska) a i na ní jsem viděl, že na místech je občas někde hodně filamentu, tak jsem to vrátil zpět.

Každopádně shrnutí, vyčistil jsem to, filament na volnoběh teče do strany a ačkoliv při tisku to tiskne všechno v pohodě, nějak se tam tvoří boule. Tisknu s původním nastavením jako jsem tisknul předchozích 200 hodin zbytek a až teď je problém. Do teď jsem tisknul i tak, že jsem měl 0.3mm trysku a nastaveno na 0.4mm. 

 

image.thumb.png.1b77d2517b355b4f56558301c0261ab0.png

Link to comment
Share on other sites

  • Globální moderátor

Update:

Zasílám foto jak mi to tiskne první vrstvu. Ale předpokládám, že to je kvůli nerovné podložce. S tím se potýkám už delší dobu. Každopádně druhá fotka je tryska. Odstranil jsem gumovou krytku co tam má být, protože mi to přišlo, že to do ní zatejká od trysky jak se to kroutí, ale teď vidím, že to prosakuje? :D Je možný aby mi to mohlo nějak prosakovat? Tryska je utažená dost

No description available.No description available.

Link to comment
Share on other sites

No, vidím to tak, že by to chtělo rozebrat celou tu hlavu a důkladně to vyčistit celé, protože ti to teče někde bokem. Hádám, že jak jsi měl ucpanou trysku, a extruder to tam cpal, tak to tryskou neprolezlo a našlo si to cestu někde bokem, takže tam asi něco někde povolilo. Bude to asi docela detektivní práce.

Podle fotky první vrstvy to vypadá, že máš špatně kalibrovaný bed, nebo i křivý, tak jak píšeš. Každopádně v zadní části to vypadá, že je tryska k bedu moc blízko. protože ten plast spíš napatlává na podložku, než že by tisknula a naopak vepředu se ti vrstvy vůbec nespojují, takže je zase příliš vysoko nad podložkou.

Pokud chceš pořádně zkalibrovat bed, doporučuju zahodit ty původní pružiny, které jsou na kalibračních šroubech. jsou příliš měkké a s kulatým průřezem, takže se při sebemenší zámince prohnou na tom šroubu jak luk a celou kalibraci rozhodí, sotva začneš tisknout. Na internetu se do 150kč dají sehnat náhradní pevné pružinky s obdélníkovým průřezem toho drátu které drží naprosto perfektně a ušetří ti to dost trápení s laděním.

Na ty další problémy bych možná zkusil alternativní slicer, a vytisknul jeden model pro porovnání. Zní to divně, ale kolikrát ten slicer dělá dost rozdíl a na různé tiskárny fungují dobře různé slicery. Já osobně na tom enderu používám poslední Prusa Slicer a jsem spokojen. Nechci tě nutit ani přemlouvat abys používal něco konkrétního, ale určitě stojí za zkoušku alespoň toho jednoho tisku, abys měl porovnání

Link to comment
Share on other sites

  • Globální moderátor

různý slicery se mi osvědčili před pár lety to jo.

 

Ad křivá podložka: Mám BL Touch a kalibruje se mmi to před každým tiskem, ale přijde mi to, že se to neukládá, jsem z toho trochu zmatenej. To co dávám pro kalibraci a před všechny gcody je toto:

Ender 3 Custom Start G-code
M117 Getting the bed up to temp!
M140 S50 ; Set Heat Bed temperature
M190 S50 ; Wait for Heat Bed temperature
M117 Pre-heating the extruder!
M104 S200; start warming extruder to 200
G28 ; Home all axes
M117 Auto bed-level GO!
G29 ; Auto bed-level (BL-Touch)
M420 S1 ; Save settings
G92 E0 ; Reset Extruder
M117 Getting the extruder up to temp!
M104 S210 ; Set Extruder temperature
M109 S210 ; Wait for Extruder temperature
G1 Z1.0 F3000 ; move z up little to prevent scratching of surface
G1 X0.1 Y20 Z0.3 F5000.0 ; move to start-line position
M117 LET THE PURGE BEGIN!
G1 X0.1 Y200.0 Z0.3 F1500.0 E15 ; draw 1st line
G1 X0.4 Y200.0 Z0.3 F5000.0 ; move to side a little
G1 X0.4 Y20 Z0.3 F1500.0 E30 ; draw 2nd line
G92 E0 ; reset extruder
G1 Z1.0 F3000 ; move z up little to prevent scratching of surface
M117 UU Go! (Desktop generated)
; End of custom start GCode

No a jako poslední to rozebrnání, když jsem psal, že jsem to vyčistil, tak tím bylo myšleno, že jsem to rozebral do posledního šroubku a pročistil. Jinak ta boule co tam narostla, tak jak říkám, postupně rostla třeba aspoň 10 minut a jinak nebyl problém s tiskem

Link to comment
Share on other sites

  • Globální moderátor

UPDATE: Znovu jsem to nerozebíral, ale vzal jsem pinzetu a z obou stran jsem to pinzetou a toaleťákem při 210 stupních pročistil a teď je to ok a tiskne jako dřív. 

Link to comment
Share on other sites

ak sa vytvára takýto blob mimo trysky, tak tam je netesnosť. Môže sa stať, že sa zbiera plast v mieste okolo vyústenia trysky a vzlínavosťou sa ťahá nahor, ale toto nie je ten prípad. Stačí skúsiť novú trysku a hneď vieš, či to je ňou (samozrejme doťahovať ju až nahriatu).

Ak ti pri extrudovaní so zdvihnutou tryskou ide prúd plastu do strany, tak je buď zle vyrobená (zahodiť) alebo len pripchatá (vyčistiť). Čistiť sa dá prepchávaním ihlou odspodu, to pomôže len pri malom znečistení, alebo tzv. "cold pull", čím vytiahneš aj veľké nečistoty, ktoré by si pomocou ihly iba max. posunul a časom sa vrátia späť.

Link to comment
Share on other sites

  • Globální moderátor

je pravda, že předtím jsem trysku dotahoval za studena a teď jsem vše dělal za tepla. Jinak teď už teče rovně, hodil jsem trysku nad oheň a ohřejval dokud se nevypálil všechen plast, pak jsem ji lehce obrousil a očistil a jako nová. Problém totiž je, že 0.3 mm trysku náhradní teď nemám

Link to comment
Share on other sites

  • Majitel
On 16. 8. 2023 at 21:21, milous22 said:

ak sa vytvára takýto blob mimo trysky, tak tam je netesnosť. Môže sa stať, že sa zbiera plast v mieste okolo vyústenia trysky a vzlínavosťou sa ťahá nahor, ale toto nie je ten prípad. Stačí skúsiť novú trysku a hneď vieš, či to je ňou (samozrejme doťahovať ju až nahriatu).

Ak ti pri extrudovaní so zdvihnutou tryskou ide prúd plastu do strany, tak je buď zle vyrobená (zahodiť) alebo len pripchatá (vyčistiť). Čistiť sa dá prepchávaním ihlou odspodu, to pomôže len pri malom znečistení, alebo tzv. "cold pull", čím vytiahneš aj veľké nečistoty, ktoré by si pomocou ihly iba max. posunul a časom sa vrátia späť.

Co to je za blbost, dotahovat trysku za tepla?! Supr způsob jak dodělat závit v heatbloku.... S tryskou se manipuluje jen za studena! Za studena to stejně dotáhneš víc a tepelná roztažnost se postará o těsnost sama...

  • Líbí se mi to! (+1) 1
Link to comment
Share on other sites

  • Majitel
On 17. 8. 2023 at 1:48, Hip said:

je pravda, že předtím jsem trysku dotahoval za studena a teď jsem vše dělal za tepla. Jinak teď už teče rovně, hodil jsem trysku nad oheň a ohřejval dokud se nevypálil všechen plast, pak jsem ji lehce obrousil a očistil a jako nová. Problém totiž je, že 0.3 mm trysku náhradní teď nemám

Kup si u vietnama takový ten tryskový zapalovač image.png

Chytni si trysku do pinzety / kombinaček, nebo něčeho co se nespálí - propal to z vrchu (širší díra která leze do heatbloku) několik minut a poté to protáhni pinzetou.. Můžeš si pomoci i lihem, izopropylem, nebo do toho stříknout WDčkem, trysce je to jedno, jde o co nejčistčí vypálení a tyto zapalovače do toho ženou i proudění vzduchu, které ten bordel vytláčí správným směrem. Zespodu to tam netlač, ty stěny na špičce trysky se mohou deformovat

Link to comment
Share on other sites

  • Majitel
On 16. 8. 2023 at 14:03, Hip said:

různý slicery se mi osvědčili před pár lety to jo.

 

Ad křivá podložka: Mám BL Touch a kalibruje se mmi to před každým tiskem, ale přijde mi to, že se to neukládá, jsem z toho trochu zmatenej. To co dávám pro kalibraci a před všechny gcody je toto:

Ender 3 Custom Start G-code
M117 Getting the bed up to temp!
M140 S50 ; Set Heat Bed temperature
M190 S50 ; Wait for Heat Bed temperature
M117 Pre-heating the extruder!
M104 S200; start warming extruder to 200
G28 ; Home all axes
M117 Auto bed-level GO!
G29 ; Auto bed-level (BL-Touch)
M420 S1 ; Save settings
G92 E0 ; Reset Extruder
M117 Getting the extruder up to temp!
M104 S210 ; Set Extruder temperature
M109 S210 ; Wait for Extruder temperature
G1 Z1.0 F3000 ; move z up little to prevent scratching of surface
G1 X0.1 Y20 Z0.3 F5000.0 ; move to start-line position
M117 LET THE PURGE BEGIN!
G1 X0.1 Y200.0 Z0.3 F1500.0 E15 ; draw 1st line
G1 X0.4 Y200.0 Z0.3 F5000.0 ; move to side a little
G1 X0.4 Y20 Z0.3 F1500.0 E30 ; draw 2nd line
G92 E0 ; reset extruder
G1 Z1.0 F3000 ; move z up little to prevent scratching of surface
M117 UU Go! (Desktop generated)
; End of custom start GCode

No a jako poslední to rozebrnání, když jsem psal, že jsem to vyčistil, tak tím bylo myšleno, že jsem to rozebral do posledního šroubku a pročistil. Jinak ta boule co tam narostla, tak jak říkám, postupně rostla třeba aspoň 10 minut a jinak nebyl problém s tiskem

Jestli máš ještě starý firmware (a ano, oficiální FW Endera je fork starý několik let) marlina, tak pohledej fork novějšího.. Dnes se používá lepší technologie bodování v matici, která mapuje celou bedu a před každým tiskem jen ověřuje referenční bod (nebo orientačně přemeřuje několik referenčních bodů).

Třeba můj Intro G-Code vypadá takto:

M201 X500.00 Y500.00 Z100.00 E5000.00 ;Setup machine max acceleration
M203 X500.00 Y500.00 Z20.00 E50.00 ;Setup machine max feedrate
M204 P500.00 R1000.00 T500.00 ;Setup Print/Retract/Travel acceleration
M205 X8.00 Y8.00 Z0.40 E5.00 ;Setup Jerk
M220 S100 ;Reset Feedrate
M221 S100 ;Reset Flowrate

G90 ; use absolute coordinates
M83 ; extruder relative mode
M104 S[first_layer_temperature] ; set extruder temp
M140 S[first_layer_bed_temperature] ; set bed temp
M190 S[first_layer_bed_temperature] ; wait for bed temp
M109 S[first_layer_temperature] ; wait for extruder temp
; Setup firmware retraction settings
M207 F{ retract_speed[0] * 60} S[retract_length_0] Z[retract_lift_0]
M208 F{ deretract_speed[0] * 60} S[retract_restart_extra_0]
G28 ; home all
G29 L0 ; Load mesh from slot 0 (or use any other previously saved slot)
G29 A ; Activate UBL
G1 Z2 F240
G1 X2 Y10 F3000
G1 Z0.28 F240
G92 E0
G1 Y190 E15 F1500 ; intro line
G1 X2.3 F5000
G92 E0
G1 Y10 E15 F1200 ; intro line
G92 E0

Ale ten používá už nové fýčury nového FW (FW retrakce, UBL meshing)

Link to comment
Share on other sites

  • Majitel
On 14. 8. 2023 at 14:40, Hip said:

jujky! :D Hele aktuálně Ender 3. Nyní jsem zjistil, že tisknu s 0.4 nastavením a používal jsem 0.3 trysku. To mě přivádí na dotaz, proč mi to teď netiskne dobře? Pro příklad přikládám dva zrcadlově stejné objekty. Ten dobrý tištěný .3 a špatný .4. U obojího nastaveno na .4 každopádně v průběhu toho došlo k problému původní trysky a musel jsem ji vyměnit. Nevíte někdo čím to je? Dělají se tam černé přepaly, jak kdyby v jednu chvíli to vytrysklo ho*na a já nevím čím to je. A ještě se občas tiskne mimo 

 

No description available.

No description available.

No description available.

Něco mi říká, že máš přepálenou teplotu... Tak o 20-50C.. Pokud ta výplň má být 100% tak ty vlákna jsou strašně tenká, protože půlka tlačeného filamentu vytváří kvůli vysoké viskozitě bloba, který se poté čapne kraje nebo steče neznámo kam... Najdi si model pro testování filamentu, najdi si referenční teplotu pro filament, který používáš (je většinou uveden na špulce nebo krabici, případně na stránce výrobce..) a začni s +-10C kroky nahoru i dolu, abys zjistil co se mění..

Link to comment
Share on other sites

před 8hodinami, ffredyk said:

Co to je za blbost, dotahovat trysku za tepla?! Supr způsob jak dodělat závit v heatbloku.... S tryskou se manipuluje jen za studena! Za studena to stejně dotáhneš víc a tepelná roztažnost se postará o těsnost sama...

každá výmena trysky čo som za tých niekoľko rokov robil, bola za tepla. Nikdy sa nič nepokazilo, nikdy som nepotreboval niečo doťahovať. Práve naopak, ak montuješ trysku za studena a nachádza sa tam akýkoľvek zvyšok plastu (na tryske, v heatbloku, na heatbreaku) tak ju dotiahneš, ale pri zohrievaní sa ti uvolní, keďže ten kus plastu zmäkne. Preto je jednoduchšie a istejšie doťahovať za tepla.

Tepelná rozťažnosť je zanedbateľná, keďže sa jedná o doťahovanie s predpätím a tesnosť je zabezpečená styčnou plochou s heatbreakom.  Ale rád sa nechám poučiť...

Link to comment
Share on other sites

  • Globální moderátor
před 21hodinami, ffredyk said:

Něco mi říká, že máš přepálenou teplotu... Tak o 20-50C.. Pokud ta výplň má být 100% tak ty vlákna jsou strašně tenká, protože půlka tlačeného filamentu vytváří kvůli vysoké viskozitě bloba, který se poté čapne kraje nebo steče neznámo kam... Najdi si model pro testování filamentu, najdi si referenční teplotu pro filament, který používáš (je většinou uveden na špulce nebo krabici, případně na stránce výrobce..) a začni s +-10C kroky nahoru i dolu, abys zjistil co se mění..

problém byl bordel v trysce a kolem, povyčištění ok. Každopádně já mám nastaveno na 0.4mm trysku a tisknu s 0.3 tryskou

 

před 21hodinami, ffredyk said:

Jestli máš ještě starý firmware (a ano, oficiální FW Endera je fork starý několik let) marlina, tak pohledej fork novějšího.. Dnes se používá lepší technologie bodování v matici, která mapuje celou bedu a před každým tiskem jen ověřuje referenční bod (nebo orientačně přemeřuje několik referenčních bodů).

Třeba můj Intro G-Code vypadá takto:

M201 X500.00 Y500.00 Z100.00 E5000.00 ;Setup machine max acceleration
M203 X500.00 Y500.00 Z20.00 E50.00 ;Setup machine max feedrate
M204 P500.00 R1000.00 T500.00 ;Setup Print/Retract/Travel acceleration
M205 X8.00 Y8.00 Z0.40 E5.00 ;Setup Jerk
M220 S100 ;Reset Feedrate
M221 S100 ;Reset Flowrate

G90 ; use absolute coordinates
M83 ; extruder relative mode
M104 S[first_layer_temperature] ; set extruder temp
M140 S[first_layer_bed_temperature] ; set bed temp
M190 S[first_layer_bed_temperature] ; wait for bed temp
M109 S[first_layer_temperature] ; wait for extruder temp
; Setup firmware retraction settings
M207 F{ retract_speed[0] * 60} S[retract_length_0] Z[retract_lift_0]
M208 F{ deretract_speed[0] * 60} S[retract_restart_extra_0]
G28 ; home all
G29 L0 ; Load mesh from slot 0 (or use any other previously saved slot)
G29 A ; Activate UBL
G1 Z2 F240
G1 X2 Y10 F3000
G1 Z0.28 F240
G92 E0
G1 Y190 E15 F1500 ; intro line
G1 X2.3 F5000
G92 E0
G1 Y10 E15 F1200 ; intro line
G92 E0

Ale ten používá už nové fýčury nového FW (FW retrakce, UBL meshing)

 

teď mi to dělá taky referenci na celou podložku, 9 bodů. Každopádně tiskárna není moje, nevím co má za firmware a úplněho ho nemůžu měnit

 

 

Každopádně hned co přijdou nějaký love tak chci koupit https://qidi3d.com/products/qidi-x-max-3 

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...