Jump to content

Fórum

  1. Obecné

    1. Všeobecné

      Sekce, jež sdružuje podsekce týkající se fóra.

      387
      témat
      5.8k
      příspěvků
    2. Všechno možné

      Sekce, kam lze vkládat vše, co nelze zařadit jinam.

      5.5k
      témat
      64.5k
      příspěvků
  2. Programování

    1. Poradna

      Podkategorie, jež sdružuje žádosti o pomoc.

      13.3k
      témat
      99.9k
      příspěvků
    2. Návody

      Podkategorie, jež sdružuje návody a tipy/triky.

      1.1k
      témat
      16.7k
      příspěvků
    3. Tvorba

      Podkategorie, jež sdružuje témata prezentující vlastní tvorbu.

      3.4k
      témat
      51.4k
      příspěvků
    4. Hledám programátora

      Hledáte programátora? Pište do této sekce.

      105
      témat
      532
      příspěvků
  3. Herní oblast

    1. Poradna

      Podkategorie, jež sdružuje žádosti o pomoc.

      6
      témat
      20
      příspěvků
    2. Jak na to?

      Podkategorie, jež sdružuje návody a tipy/triky.

      4
      témat
      13
      příspěvků
    3. Herní kontext

      Podkategorie, v níž jsou témata týkající se her.

      17
      témat
      153
      příspěvků
    4. Herní zážitky

      Podkategorie, kde lze sdílet zážitky z her.

      4
      témat
      17
      příspěvků
    5. Komunita

      Podkategorie, v níž lze prezentovat herní klany, hostingy a jiné projekty.

      314
      témat
      3.8k
      příspěvků
  4. Grafika

    1. Poradna

      Podkategorie, jež sdružuje žádosti o pomoc.

      291
      témat
      3.1k
      příspěvků
    2. Návody

      Podkategorie, jež sdružuje návody a tipy/triky.

      • Zatím bez příspěvků
    3. Tvorba

      Podkategorie, jež sdružuje témata prezentující vlastní tvorbu.

      304
      témat
      5.7k
      příspěvků
  5. Ostatní

    1. Hardware a software

      Sekce týkající se hardwaru a softwaru – počítače, mobily, tablety, operační systémy, aplikace atd.

      1k
      témat
      8.7k
      příspěvků
    2. Hledám/nabízím

      Sekce, ve které můžete zveřejňovat nabídky a poptávky.

      2.9k
      témat
      21.5k
      příspěvků
    3. Archiv

      Archiv starých a již nezařaditelných témat.

      1.1k
      témat
      15.8k
      příspěvků
    4. 3D Tisk

      3D tiskárny, printing a vše okolo plasto-tvorbě. 

      1
      téma
      19
      příspěvků
  • Reklama

  • Dnes mají narozeniny

    1. frajerko
      frajerko
      (28 let)
    2. slider007
      slider007
      (27 let)
  • Změny statusů

  • Příspěvky

    • Zdarec borci, dlouho jsem přemýšlel s jakým originálním návodem, který by řešil moderní téma, bych přišel a podělil se s vámi. Vyhrála to samozřejmě AI. Pojďme si nejdříve definovat pojmy a názvosloví: AI - Artificial Intelligence tedy Umělá Inteligence - pojem, který je dnes nejvíce ztotožněn s LLM neuronovými sítěmi. Nejde o "skutečnou umělou inteligenci", nýbrž o simulaci chování na základě předtrénovaného setu dat AGI - Artificial General Intelligence tedy Obecná Umělá Inteligence - dnes prozatím ještě blíže nespecifikovaný, či velmi široce obsáhlý pojem. Majorita lidí, kteří se ochomýtají okolo AI, se nyní snaží pojem AGI definovat jako tu "skutečnou umělou inteligenci". Prozatím však neexistuje žádný model neuronové sítě, který by se opravdu dal označit za "skutečnou umělou inteligenci" a vlastně ani nemáme žádný způsob či mechanismus jak bychom mohli určit, či prokázat "skutečnost" umělé inteligence. Jedná se tak hlavně o marketingový pojem, kterým se velcí AI hráči snaží prodat nejnovější modely. LLM - Large Language Model tedy Velký Jazykový Model - typ neuronové sítě, která je trénovaná na obrovském množství textových (či dnes i obrázkových) dat, která vyprodukoval člověk, či jiná neuronová síť. Token - formát dat, se kterými LLM neuronky pracují. Zjednodušeně jde o jakousi kompresi psaného textu, či několika písmen (případně bajtů textových znaků). Typicky se jedno slovo anglického jazyka rozděluje na dva, až čtyři tokeny - avšak jedno, či více-tokenová slova nejsou výjimkou. Kontext - Kontejner všech dat (tokenů), které jsou neuronové síti aktuálně dostupné - lze si to představit jako historii chatu + jakákoliv další data, která jsou do kontextu přidána jiným způsobem (třeba systémovou zprávou). Typicky je omezen řádově na tisíce tokenů Nyní, když známe ty nejzákladnější pojmy a já mohu pohodlně psát ve zkratkách, pojďme si povědět něco o tom, jak vlastně typická moderní AI funguje. Neuronové sítě různých firem se liší v mnoha věcech, avšak základní princip je u všech stejný - AI je trénovaná na obrovském množství dat, generuje určitý typ odpovědí, mimo API je většinou za moderační vrstvou a napříč různými verzemi modelů je různě "biased" vůči proměnlivým stylům, chování, či ochotě. Důležité je vědět, že dnes prozatím neexistuje mechanismus zajišťující 100% bezpečnost odpovědí umělé inteligence - a nikdo stále nedokáže s jistotou odhadnout, jestli vůbec někdy bude možné takovou bezpečnost zajistit. Jde o bezpečnost informační - obecně je nežádoucí, aby AI úspěšně využívali "špatní hráči (bad actors)" k provádění kriminální činnosti. Bohužel je to však stále možné. Firmy bojují vůči těmto možnostem moderační vrstvou, která funguje jako mezičlánek mezi AI a uživatelem - jedná se většinou o menší neuronový model, který se snaží vyhodnotit nebezpečnost otázky uživatele, nebo i odpovědi AI a případně přeruší zpracování, či celou komunikaci. Občas se může stát, že moderační vrstva vyhodnotí přehnaný úsudek, či podhodnotí nebezpečnost komunikace a tak se můžeme setkat s nesmyslnou blokací, nebo naopak vymyslet cestu jak vrstvu obejít jazykovou kličkou a generovat nebezpečné odpovědi. Způsob, jakým se nejefektivněji ptát LLM AI pro nejlepší šanci na generaci relevantní a smysluplné odpovědi, se může lišit vzhledem k tomu, na co byla neuronka předtrénovaná, či později nalazená (fine-tuned). V tomto návodu budu řešit způsob vytváření promptů relevantních pro GPT3.5 (či GPT4) od OpenAI. Struktura a architektura konverzace Rozuměno spíš i jako procedura, kterou se AI nejdříve připraví, nastaví, předají se data, určí předpoklad výsledku a poté se celý blok obrní vůči deviacím. Zní to složitě, ale dá se to rozpracovat do několika prvků, či kroků - které mezi sebou více, či méně souvisejí nebo i kombinují. Příprava - Připravíme AI k určitému chování, či definujeme naše očekávání. Nastavení - Nastavíme AI pro specifický výkon, tedy určíme co po AI přesně chceme. Informace - Předáme AI kontext, či další data, které zpracuje dle našich požadavků Mantinely - Instruujeme AI k dodržení našich pravidel a co nejvíc redukujeme možnost deviace a nečekaných výsledků (nastavíme hranice "kreativitě") Každá situace, nebo cíl může vyžadovat různé, či všechny tyto kroky. Snažil jsem se to co nejvíce zobecnit, ale pravdou je, že AI je neustále velkou neznámou. S velikostí modelů roste i jejich nevyzpytatelnost a nepředvídatelnost. Avšak experimentací lze docílit i zcela nových postupů, přístupů a proceduralizaci Příprava Před samotným aktem komunikace lze (a mnohdy je vhodno) model připravit na to, co vlastně bude provádět, zpracovávat, vytvářet. První instrukce u krátkých promptů mají statisticky největší reakci modelu. V případě pozdějšího delšího průběhu komunikace ztrácí první tokeny v kontextu váhu (jde o problém s transformátory, který se snaží vyřešit všechny firmy u všech modelů), či jsou ztraceny úplně (kvůli omezení velikosti kontextu). Příprava je vlastně takové zahájení imaginárního příběhu, kterého se AI bude snažit držet. Představíme situaci a navrhneme prostředí či aktivitu. Nastavení Po přípravě je na čase nastavit AI k nějaké akci, aktivitě či kroku. Vlastně jde o jakési předání instruktážního návodu, či modelové situace, jak se má AI chovat ke vstupním datům.. Dá se to chápat i jako rozšiřující dodatek k sekci Nastavení.. Rozdíl mezi těmito sekcemi je jejich velikost. Příprava by měla být co nejstručnější a nejpřesnější, kdežto samotné nastavení může být vysvětleno vyčerpávajícími a podrobnými detaily i s ukázkami příkladného chování. Informace Modelu je vhodno také dodat seznam různých důležitých informací, o kterých by měl znát detailnější (či lokálnější či speciální) informace. Informace předávají AI důležitý kontext, o kterém by mělo vědět při zpracovávání požadavků.. Mantinely Velmi důležité mohou být následné mantinely, bariéry či jiná omezení, které by AI mělo dodržovat. Dají se chápat jako součást a posílení již dříve postaveného Nastavení, ale zaměřené spíše na restriktivní argumenty, či podněty a příkazy. Vždy se však dají kreativními metodami obejít a tyto triky se model od modelu liší. Pro zaručení dodržení těchto mantinelů se aplikuje moderační vrstva s podobnými prompty, která však jen blokuje již generovaný výstup a případná generace se musí opakovat (třeba i s pozměněným vstupem). Striktnost promptů Masivní výhoda AI je, oproti jiným předchozím mechanismům pro generaci textu, hlavně v její schopnosti překladu jazykového kontextu a pochopení významu psaného textu i na základě lidsky typických nuancí. Prompty se díky tomu dají psát i vágně, obecně či neurčitě a přesto poté generují kvalitní výstupy. Lze také využít konverzačně nastavenou AI (ChatGPT) pro vytváření kvalitních promptů na základě dodaných požadavků.  Naopak nevýhoda AI tkví v jejích možnostech generovat výstup mimo jasně specifikované rozsahy. AI vznikla jako neuronka, předpovídající co by chtěl uživatel napsat, nebo jak by chtěl pokračovat v textu a na stejném principu funguje dodnes. Je to neustále opakující se cyklus, generující nová slova na základě předchozích jen pomocí sítě pravděpodobnosti. Trénink AI probíhá v překladu souvisejících textů do souvisejících pravděpodobnostních poměrů
    • Tieto su tiez plne funkcne  Hravam ich obcas, len dnes som trosku to vsetko daval dokopy tak som odfotil
    • Podobnou... mám spoustu historických notebooků.. plnou skříň a vše funkční :)
    • Ahojte, trosku to mozno tu rozbehnem  Ma niekto podobnu zbierku? Este planujem zohnat krabice, pistol k ps1, kameru a move k ps3
    • Ahoj! Určitě populace tohoto fóra je cca stejného věku, jako já, případně mladší. Tak jako tak určitě budete dříve či později řešit otázku vlastního bydlení, nejčastěji hypotéky. Mohl by vás zajímat nový článek s názvem Pojištění hypotéky: https://www.palockova.cz/blog/pojisteni-hypoteky Pro ty, kteří se zajímají o umělou inteligenci, tak jsme dnes zveřejnili první článek o AI. Konkrétně se jedná o AI z hlediska SEO s názvem 8 způsobů, jak umělá inteligence ovlivní vyhledávání a SEO. Více si můžete přečíst v článku: https://www.tutysluzby.cz/blog/8-zpusobu-jak-umela-inteligence-ovlivni-vyhledavani-a-seo Zajímavost: Obrázky pro články generujeme pomocí umělé inteligence (AI), takže kdo by měl nějaké dotazy, tak sem s nimi!
  • Nejlepší reputace

    Nobody has received reputation this week.

  • Statistiky

    • Celkem témat
      33.2k
    • Celkem příspěvků
      325k
  • Pupulární tagy

×
×
  • Create New...