Jump to content

návod #4 Operátory – základy a aritmetické operátory [*]


vEnd

Recommended Posts

  • Hlavní moderátor

Obtížnost: :1:

Osnova:
1. Úvod, co je operátor a operand
2. Dělení operátorů
3. Aritmetické operátory
4. Závěr

1. Úvod
Vítám Vás u čtvrtého návodu pro začínající pawnery. Tématem tohoto návodu budou základní informace o operátorech, jejich dělení a aritmetické operátory. O dalších druzích operátorů napíši, vzhledem k množství informací, návod zvlášť.

Ačkoliv to teď nevíte, operátory jsme využívali už v předchozích návodech, ale také v matematice (třeba +). Úkolem operátorů je vykonávat nějakou operaci (třeba sčítání). Aby tuto operaci mohli vykonávat, musí pracovat s tzv. operandy. Operand je nějaká hodnota, která stojí před, nebo za operátorem (čísla, která sčítáme).

.

1 + 3 //plus je operátor, 1 a 3 jsou operandy

.

Operandy mohou být konstantní (neměnné), to jsou třeba čísla nebo jmenné konstanty jako MAX_PLAYERS, ale také variabilní (proměnné), to jsou proměnné, pole, návratové hodnoty funkcí apod. Kombinací operátorů a operandů vzniká výraz.

 

2. Dělení operátorů
a) Počet operandů
Dělit operátory můžeme podle různých kritérií. Prvním je počet operandů. Operátory s jedním operandem nazýváme unární, se dvěma operandy binární a se třemi operandy ternární.

.

!promenna //vykřičník je unární operátor
1 + 3 //plus je binární operátor
výraz ? true : false //otazník s dvojtečkou jsou jediným ternárním operátorem v Pawn

.

b ) Účel
Dále můžeme operátory dělit podle jejich účelu. Pak mluvíme o operátorech artimetických, relačních, logických, přiřazovacích a binárních.

Tohoto dělení se budeme držet a ty hlavní skupiny si blíže rozepíšeme.

3. Aritmetické operátory
Se základními aritmetickými operacemi jsme se setkali právě v matematice. Jsou to sčítání, odčítání, násobení a dělení.

.

new cislo = 5, cislo2 = 10;

cislo + cislo2 //plus sečte dva výrazy (výsledek je 15)
cislo - cislo2 //mínus odečte dva výrazy (výsledek je -5)
cislo * cislo2 //hvězdička vynásobí dva výrazy (výsledek je 50)
cislo / cislo2 //jedno lomítko vydělí dva výrazy (výsledek je 0.5)

.

Pak je tu ještě jeden speciální operátor pro dělení, který ovšem vrací zbytek po dělení. Nazývá se modulo.

.

cislo % cislo2 //procento vydělí dva výrazy a vrátí nám zbytek (zbytek je 5)

.

Všechny výše uvedené operátory jsou binární. Nezapomeňme, že pro ně platí stejná matematická pravidla jako v reálném životě (nulou nelze dělit, násobení má přednost před sčítáním, sčítání a násobení jsou komutativní operace atd.). Pokud chceme, aby nějaká operace měla přednost před jinou (sčítání před násobením), můžeme, stejně jako v matematice, použít kulaté závorky.

.

4 * (1 + 1) //díky závorkám dojde nejprve k sečtení jedniček a až poté k vynásobení čtyřkou

.

Dalšími aritmetickými operacemi jsou inkrementace a dekrementace. S těmi se setkáme později u cyklů. Oba operátory pro tyto operace jsou unární a uvádí se buď před, nebo za proměnnou. Ano, v tomto případě musí být operandem proměnná / buňka pole.

.

new cislo = 5;

cislo++ //inkrementace, hodnota proměnné cislo se zvětší o 1, tedy na 6
cislo-- //dekrementace, hodnota proměnné cislo se zmenší o 1, tedy na 4

.

Jak už je uvedeno v poznámce, inkrementace zvýší hodnotu o 1, dekrementace sníží hodnotu o 1.

Pro zajímavost (rozklikněte spoiler):


Dříve jsem napsal, že operátory inkrementace a dekrementace mohou být jak před, tak za proměnnou. Když jsou před, říká se tomu prefixový zápis, když za, tak je to postfixový zápis. A jak se od sebe nevzájem liší? Při použití prefixového zápisu se nejprve provede zvýšení/snížení o 1 a až poté další akce. Nejlépe se to dá pochopit na příkladu:

.

new cislo = 5;

printf("%d",cislo++); //vypíše 5, hodnota proměnné cislo se zvětší až po výpisu

cislo = 5;

printf("%d",++cislo); //vypíše 6, hodnota proměnné cislo se zvětší ještě před výpisem

 

 

.

Poslední aritmetický operátor, který si zmíníme, je unární mínus. Uvádí se před operandem a jeho úkolem je převést kladné číslo v záporné a naopak. Na nulu nebude mít vliv.

.

-cislo

.

4. Závěr

První část návodu o operátorech je za námi. Vysvětlili jsme si pojmy jako operátor, operace, operand a výraz. Také jsme si uvedli, jak se operátory rozlišují a co to jsou aritmetické operátory. V příštím návodu si objasníme zbývající kategorie – relační, logické, přiřazovací a bitové operátory.

 

Tento návod, stejně jako ten předchozí, je určen pro nováčky, pokročilejší věci byly buďto úplně vynechány, nebo jsou uvedeny ve spoilerech. Přesto, zdá-li se Vám, že jsem něco opomněl, někde jsem se spletl nebo se jen chcete vyjádřit, pište do tohoto tématu.

 

Ověřený návod

Tento návod prošel validací, a lze ho proto považovat za ověřený.

  • Líbí se mi to! (+1) 3
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...